کد مطلب:34031 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:146

نهج البلاغه یا دائره المعارف علوی











از خلیل صمیری كمره ای كه ترجمه و شرحی موضوعی است و مترجم و شارح بر آن بوده است كه نهج البلاغه را در موضوعات بیست و چهارگانه ی زیر ترجمه و شرح نماید:

خلقت، جنگ، بیعت، قرآن مجید، اسرار احكام و حقوق، معاد، خلافت امامت، سیاست، دستور ایالات، تشكیلات مالی، حقوق رعیت، اجتماعیات، اخلاق، عمران و آبادی، آتیه دنیا و امم و پیشامدهای آن، مواعظ، علم النفس، ضبط النفس، عاقبت اندیشی، حقیقت شناسی، بیداری و هشایری، عرفان، توحید و لا هوت مناجات و رازداری با سر مقدمس جهان.[1].

[صفحه 357]

از این مجموعه دو مجلد نخست آن (نهج البلاغه و آسمان و جهان و نهج البلاغه و جنگ) در سال 1325 شمسی به چاپ رسیده است.

نمونه ی ترجمه

«و فرض علیكم حج بیته الحرام، الذی جعله قبله للانام، یردونه ورود الانعام،و یالهون الیه و لوه الحمام و جعله سبحانه علامه لتواضعهم لعظمته و اذعانهم لعزته...»[2] و بر شما حج خانه ی حرم خود را فرض كرده، همان كه او را قبله ی مردمان قرار داده. از آفاق دور دست مردمان همی بیتاب و سراسیمه، چونان تشنه كامان و اله در مورد هجوم بر آبشخور، تشنه ی وصل به آن بوده، بدان وارد می شوند. و بسان كبوتران واله و شیدا، با دل و جان، با شیفتگی برای عبادت به سوی آن آشیان می گیرند، خدای سبحان آن را علامت تواضعشان در برابر عظمت خویش و اذعان و اعتراف آنها به عزت خودش قرار داده.[3].


صفحه 357.








    1. خلیل صمیری كمره ای، نهج البلاغه یا دائره المعارف علوی، ج 1، آسمان و جهان، چاپخانه ی علمی، طعران، 1325 ش. مقدمه، ص 21.
    2. نهج البلاغه خطبه ی 1.
    3. نهج البلاغه یا دائره المعارف علوی، ج 1، آسمان و جهان، ص 82.